Probabil ca pentru cei mai multi dintre noi este evidenta alaturarea intre conflict (adica, divergente de idei, interese opuse, neintelegeri, etc) si adjective precum “rau” sau “urat”, insa cum adica “cel bun” ?! Ei bine, haideti sa vedem cum poate conflictul sa imbrace fiecare din formele enuntate in titlu:
Cel Bun
Pentru foarte multe voci contemporante, conflictul poate avea excelente valente pozitive, poate fi o oportunitate de schimbare in bine de care persoanele, grupul sau chiar organizatia respectiva avea reala nevoie. Doua perspective divergente sau doua viziuni diferite asupra aceleiasi realitati constituie cel mai bun punct de plecare pentru inovare, pentru a face pasi inainte.
Cel Rau
Din acest punct de vedere, conflictul nu este altceva decat o proasta functionare a relatiilor dintre oameni sau, si mai grav, oamenii implicati in astfel de situatii au comportamente “inadecvate”, sunt “inadaptati” sau “Gica-contra” si nu prea mai ai cum sa-i “schimbi la varsta asta…!” In aceste situatii, ridicam pur si simplu din umeri si ne invinuim reciproc, avand dorinta clara de a restabili “ordinea” dinainte de izbucnirea conflictului.
Cel urat
Este, poate, cea mai nedorita manifestare a conflictului si presupune deja cronicizarea conflictului. Cum recunoastem ca un conflict a devenit “cel urat” ? Cu totii recunoastem tacit ca exista o stare de disconfort in grup sau intre persoanele X si Y, insa ne prefacem ca totul este OK, incercam sa ignoram sau sa suprimam aceasta stare de conflict mocnit. Si lucrurile nu se termina aici: imbracam aceasta situatie cu “minciuni nevinovate”, barfe, secrete condimentate pe care le stiu “doar cativa”, etc.
Observati ca exista un factor determinant comun al tuturor celor trei ipostaze ale conflictului ? Cu siguranta, ati remarcat (chiar din experientele personale) ca factorul determinant pentru conflict este factorul uman. Mai specific, ce conteaza sunt atitudinile, comportamentele, stilul de comunicare pe care partile implicate le folosesc in abordarea situatiei. De noi insine depinde daca un conflict ia fata cea buna, cea rea sau cea urata!
In final, va prezint cateva sugestii cu ajutorul carora putem admira mai des fata cea buna a conflictelor:
- integritatea si curajul – problemele sunt confruntate, nu evitate;
- disponibilitatea de a comunica deschis (“sa dam cartile pe fata”)– preocuparea sincera de a afla opiniile si interesele celorlalti;
- renuntarea la prejudecati si acceptarea ideii ca si ceilalti au drepturi egale cu noi;
- acceptarea ideii ca pana si noi insine putem gresi !!;
- preocuparea de a gasi solutii, si mai putin obsesia de a pedepsi vinovatii.
Si fiindca suntem in prag de Sarbatori, echipa De KLAUSEN va doreste sa aveti parte doar de fata cea buna a vietii si va transmite cele mai frumoase ganduri!